Wat heb je ernaar uitgekeken en wat is je peuter eraan toe om naar school te gaan. Daar kan hij eindelijk gaan leren, uitgedaagd worden en spelen met andere kinderen. Toch? Is dat niet wat we allemaal denken en hopen dat er gaat gebeuren voor jouw peuter?

Je hebt namelijk inmiddels een peuter die al zoveel weet over bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld: alles weet over auto’s, dinosaurussen, vulkanen, het menselijk lichaam, etc. Hij kan je er al heel veel over vertellen maar heeft er minstens weer net zoveel vragen over. Spreekt inmiddels in complexe zinnen met woorden die niet bij de leeftijd passen en heeft misschien al interesse in letters en cijfers, kan al tellen en kent alle kleuren. Ja, echt de hoogste tijd dat je peuter naar school mag. Misschien probeer je zelfs al om je peuter eerder naar school te krijgen.

Ik heb ze regelmatig over de drempel zien gaan naar groep 1. Vol verwachtingen met daarop helaas meteen enorme teleurstellingen. Als eerste komt je kind in een groep met misschien wel 25 andere kinderen, die nog helemaal niets weten over dinosaurussen, cijfers, etc. En hoe zit het met de leerkracht die voor de groep staat? Is er voldoende kennis van slimme en hoogsensitieve kinderen? Het aanbod dat gegeven wordt in groep 1 is alles wat jouw kind al kan en als je niet uitkijkt, mag je kind niet eens meer zijn vinger opsteken omdat hij steeds alles al weet en de leerkracht wil kijken of de andere kinderen het antwoord ook weten. Je snapt wat het doet met je kind als dit te lang duurt.

Vaak zie je binnen een paar weken je kind al veranderen. Het enthousiasme om naar school te gaan is er al snel af.

Wat zou je kunnen merken?

  • Het kost meer moeite om je kind naar school te krijgen
  • Krijgt slaapproblemen die er eerst niet waren
  • Het geeft vaker aan buik- en/of hoofdpijn te hebben
  • Gedrag verandert en dat kan op verschillende manieren: driftbuien, veel boos of juist heel erg aangepast, wenselijk gedrag. Jij ziet een heel ander kind maar de leerkracht vindt jouw kind voorbeeldig. Het komt ook voor dat kinderen juist negatieve aandacht vragen, bijvoorbeeld door andere kinderen pijn te doen
  • Past zich op school heel erg aan en meteen thuis wil het van alles leren. School en relaxen wisselen om.

Dit zijn signalen waar je als ouder heel alert op moet zijn, want als dit te lang duurt kan het van alles met je kind doen. Faalangst, onderpresteren, depressiviteit en totaal afhaken liggen hier op de loer. Mijn kind zat uiteindelijk hoofd bonkend tegen de muur in bed omdat ik niet door had dat hij veel meer nodig had dan hij kreeg.

Waar kan je op letten bij de schoolkeuze?

  • Zitten er gelijkgestemden in de klas waar jouw kind mee kan spelen en verder ontwikkelen?
  • Krijgt je kind aanbod op niveau? En graag iedere dag i.p.v. 1x een half uurtje per week? Je kind is namelijk 24 uur per dag slim en niet een half uurtje per week.
  • Leert je kind leren? Krijgt hij daar hulp bij? Of krijgt je kind alleen maar meer van wat het al kan?
  • Is de school bereid te versnellen waar nodig en/of wordt er groep doorbrekend gewerkt?
  • Bieden ze de mogelijkheid om je kind eventueel groep 1 en 2 in één jaar te laten doen?
  • Komt je kind bij een leerkracht die kennis heeft van HB en HSP?

Dit zijn een aantal dingen die je mee kan nemen bij het uitzoeken van een passende school voor je kind.

Daarnaast ben ik groot voorstander om te kiezen voor scholen waar ze voltijds hoogbegaafdenonderwijs aanbieden. Hier is de kennis al aanwezig en heeft je kind de keuze om vrienden te maken met kinderen die elkaar begrijpen. Ze kunnen dan net als alle andere kinderen naast hun cognitief vermogen ook hun sociale en emotionele kant ontwikkelen.

Kortom, met deze blog hoop ik wat teleurstellingen te voorkomen. Tips die ik graag mee wil geven zijn:

  • Ga het gesprek aan met school en bespreek welke mogelijkheden er zijn. Voel je geen ‘zeurouder’ want jij bent de enige die voor jouw kind kan opkomen.
  • Laat je adviseren door leerkrachten die kennis hebben van hoogbegaafde kinderen. Anders ontvang je onjuiste adviezen.
  • Volg je gevoel, want jij kent je kind het beste.
  • Vraag eventueel zelf externe hulp aan om te bemiddelen met school.
  • Praat met gelijkgestemde ouders, die snappen wat jij nodig hebt. Daar kan je ervaringen mee uitwisselen.

Dit was ‘m weer voor deze maand. Graag tot de volgende keer weer.