Hoogbegaafdheid herkennen bij kinderen

Hoe weet ik of mijn peuter een ontwikkelings-voorsprong heeft?

Hoogbegaafd-heid herkennen bij kinderen

Hoe weet ik of mijn peuter een ontwikkelings-voorsprong heeft?

Is je kind regelmatig boos omdat dingen anders lopen dan verwacht? Is je kind onzeker in nieuwe situaties? Durft je kind thuis of in de vertrouwde omgeving niks meer? Verveelt het zich op de huidige kinderopvang omdat de grote kinderen al doorgestroomd zijn of er geen uitdagend speelmateriaal is voor jouw kleine? Lees dan gauw verder op deze pagina om te kijken of sGooiers iets voor jouw kind is.

 

Op tijd signaleren van slimme peuters is van groot belang

Helaas wordt de peuter met voorsprong nog steeds niet altijd tijdig herkend. Als ouder voel je toch een soort schaamte bij het denken dat je kind misschien (hoog)begaafd is en het hardop zeggen doe je al helemaal niet snel. Ook al zie je dat je kind toch opvallend anders ontwikkelt dan zijn vriendjes en leeftijdgenoten. Bij de kinderopvang en peutergroepen is er minimale kennis over snelle kinderen aanwezig en worden deze peuters nog regelmatig aangesproken onder hun niveau, met alle gevolgen van dien.

Vroege signalering voorkomt een negatieve invloed op de cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van je ,kind zoals zich onbegrepen en/of afgewezen voelen.

Elk kind is anders

Kinderen met een voorsprong zijn snelle denkers die met creatieve oplossingen kunnen komen. Vaak verloopt de ontwikkeling snel en laten zij dit ook zien. Zo zie je soms dat een baby vroeg zijn hoofd omhoog kan heffen, of heel snel gaat staan. De baby volgt al met een paar maanden de ouder als die wegloopt of zich verplaatst. Er zijn peuters die goed en veel praten met een grote woordenschat, maar er zijn ook kinderen die eerst zeker willen zijn van hun zaak en lang observeren en ‘in het hoofd oefenen’. Deze kinderen kunnen je dan verrassen door ineens te praten met volzinnen, wijze vragen te stellen, verbanden te leggen en een enorm sterk geheugen te tonen.
Een profiel van hét hoogbegaafde kind is niet te geven: elk kind is anders.

Persoonlijkheids-eigenschappen

Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden en kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen. Slimme peuters houden van uitdagingen, kunnen reflecteren, verzinnen creatieve oplossingen en hebben leiderschapskwaliteiten.

 

De Slimme Peuter Signaleringslijst

Het is goed te weten dat slimme peuters bovenstaande eigenschappen niet altijd laten zien. Als ze in een omgeving moeten verblijven waarin hun ontwikkelingsniveau niet wordt herkend of zelfs wordt onderdrukt, kunnen ze het volgende gedrag vertonen:

  • Zich bij de opvang anders gaan gedragen dan thuis

  • Meer huilen, boos gedrag, clownesk gedrag, driftbuien of zelfs gaan slaan en bijten

  • Veel aandacht gaan vragen

  • Extreem verlegen gedrag vertonen

  • Buik- en/of hoofdpijnklachten ontwikkelen

  • Kan ’s avonds moeilijker in slaap komen

  • Sluit niet aan bij de groep

  • Of juist heel erg aanpassen aan zijn omgeving, de norm en gewoontes die binnen de groep gangbaar zijn. Kan eigenlijk al heel mooi kleuren maar komt nu met krastekeningen naar huis. Vanaf dit moment kan een kind zich aanleren om te gaan onderpresteren.

  • Kan zijn onbevangen vrolijkheid en ‘ontdekkende blik’ kwijtraken, in zichzelf keren

  • Erg hechten aan een knuffel of doekje

  • Heel hoge eisen aan zichzelf stellen,  soms al faalangst ontwikkelen

  • Al snel goed kunnen puzzelen (meer stukken dan je bij de leeftijd zou verwachten)

  • Kauwen op kleding, bijvoorbeeld mouw of kraag

  • Middagslaap is er vaak al gauw af

 Tegenwoordig worden slimme kinderen gelukkig steeds eerder ‘ontdekt’. Enerzijds komt dat doordat er steeds meer kennis over (hoog)begaafdheid is. Anderzijds is de kans groot dat meerdere kinderen uit het gezin ook (hoog)begaafd zijn als een ouder broertje of zusje al gediagnostiseerd is als (hoog)begaafd. In ieder geval zijn ouders daardoor alerter. Overigens zijn de ouders ook vaak (hoog)begaafd en/of is het terug te vinden in de familie.

Naast een ontwikkelingsvoorsprong zien we bij deze kinderen vaak ook een hele hoge gevoeligheid, ze zijn Hoogsensitief. Dit kan zich op allerlei verschillende manieren uiten:

  • Niet tegen harde geluiden kunnen zoals van de stofzuiger
  • Geen vieze handen willen hebben
  • Niets willen proeven van nieuw eten, alleen eten waarvan ze zeker weten dat ze het lusten
  • Niet van grote verrassingen houden, niet tegen onverwachte veranderingen kunnen als de dag opeens anders verloopt dan je kind gedacht had.
  • Ergens al 100x naar binnen zijn gelopen maar dit elke keer spannend vinden
  • Wennen aan nieuwe situaties/mensen kan heel lang duren
  • Vasthouden aan rituelen
  • Snel schrikken
  • Last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen zijn/haar huid
  • Meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
  • Elk vreemd geurtje ruiken
  • Een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
  • Intuïtief lijken
  • Moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag, overprikkeld raken.
  • Zich willen verkleden als kleren nat of zanderig zijn geworden
  • Een perfectionist zijn
  • Oog hebben voor het verdriet van anderen
  • Zeer gevoelig zijn voor pijn en dan meer omdat je kind geschrokken is van alles
  • Oog hebben voor detail (iets wat van plaats is veranderd, een verandering in iemands uiterlijk, e.d.)
  • Beter presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
  • De dingen intensief beleven.

Het helpt je kind deze gevoeligheden serieus te nemen en het de aandacht te geven die het nodig heeft.

Wat valt op in de eerste babymaanden

  • Wijze blik (die kan er al zijn meteen na de geboorte als je kleintje een uur oud is).
  • Veel aandacht voor de omgeving, rondkijken en hoofd draaien, observeren veel.
  • Er is snel sprake van oogcontact. Al snel een eerste lach laten zien, andere zullen zeggen dat het een stuipje is maar jij als ouder weet wel beter.
  • Heeft minder slaap nodig dan andere baby’s.
  • Vanaf het begin lijkt er sprake te zijn van een sterke eigen wil.
  • Wanneer ze wakker zijn, hebben ze bijna continue prikkels nodig en kunnen ze gefrustreerd raken omdat ze niet op alle prikkels kunnen reageren.
  • Kunnen overgeprikkeld raken omdat ze alle informatie nog niet aankunnen.
  • Soms bijzonder gevoelig voor geluid, geuren, smaken en veranderingen en kan dan krachtig huilen wanneer ze zo’n prikkel als onplezierig ervaren (dit kan duiden op hoge sensitiviteit).
  • Kunnen veel huilen maar tussendoor weer heel tevreden, vrolijk en alert zijn.
  • Kan eerder dan andere baby’s geluiden nadoen.
  • Beweeglijk, liggen al gauw dwars in bed.
  • Stelselmatig voorlopen op ‘de boekjes’ van het consultatiebureau.
  • Pas later iets doen en het dan meteen kunnen (rollen, kruipen, staan, lopen) en het gedrag soms ook niet herhalen want ze kunnen het toch? (Blokjes in een vorm doen, iets aanraken wat geluid maakt, een eerste puzzel)

Iedere hoogbegaafde volwassene was ooit een hoogbegaafde peuter

Vanaf een half jaar

  • Tijdens het leren praten meteen drie of vier lettergrepen zeggen
  • Snel hele zinnen spreken
  • Grote woordenschat voor de leeftijd (zo’n 200 woorden met 1,5 jaar) en al vroeg een inhoudelijk gesprek kunnen voeren
  • Groot rechtvaardigheidsgevoel
  • Veel dingen kunnen onthouden (automerken, dino’s, letters, kleuren en het combineren met nieuwe dingen)
  • Altijd op zoek naar de uitzondering. Als je iets uitlegt dan volgt na een korte pauze “maar als…dan is het niet zo” “je kan toch ook…” “en als je nou.…”
  • Beter contact met ouderen dan met leeftijdsgenoten, zien er vaak verloren uit tussen leeftijdsgenootjes
  • Al jong beginnen met tellen en de kleuren toepassen
  • Heel veel aandacht voor de omgeving, veel wijzen, vragen en doorvragen
  • Opmerkingen van andere ouders dat hij/zij “al zo goed kan praten” terwijl jij misschien denkt ‘wat is hij/zij stil vandaag’
  • Je verbeteren
  • Snel besef van links rechts, dagen van de week of morgen en gisteren goed toepassen
  • Juist niet tegen “vreemde” volwassenen willen praten en dan totaal niet reageren, alleen maar terugkijken (je ziet het kind hier van alles denken) en zich aan papa of mama vastklampen
  • Of juist wel tegen iedereen praten, op een niveau dat eigenlijk niet past bij de leeftijd
  • Hebben vaak een leidersrol
  • Driftbuien, regelmatig boos zijn
  • Buik- of hoofdpijnklachten
  • Een eigen spel met zelfbedachte regels spelen, bijvoorbeeld met autootjes en blokken een hele stad maken met allemaal verschillende dingen en mensen die bepaalde dingen gaan doen
  • Tekeningen bevatten vaak een heel verhaal, al ziet het er motorisch vaak slordig uit
  • Soms is er een periode een denkbeeldig vriendje
  • Erg hechten aan een knuffel of doekje
  • Sterk vasthouden aan bepaalde rituelen
  • Heel hoge eisen aan zichzelf stellen (perfectionisme), soms faalangst
  • Al snel goed kunnen puzzelen (meer stukken dan je bij de leeftijd zou verwachten)
  • Middagslaap is er vaak al gauw af
  • Heeft humor, snapt grappen die gemaakt worden

Dit zijn signaleringen die een slim kind kan laten zien. Zelden allemaal en soms maar een paar. Vaak als ouder zie je wel dat je kind zich anders ontwikkelt dan de kinderen om ‘m heen en dat is misschien wel het belangrijkste eerste signaal.

 

We gaan graag met je in gesprek!

Wij kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt over de geschiktheid van sGooiers voor jouw peuter en jouw gezin. Wij gaan daarover graag met jou in gesprek. Neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaande formulier, tel. 06 39 53 70 56  of info@sgooiers.nl.

3 + 3 =

Adres:

Schapendrift 66
1251 XH Laren(NH)

Op enkele minuten van afrit A1 en A27

Openingstijden:

Geopend van ma. t/m vr. van 8.00 – 18.00 uur

Contact:

06 39 53 70 56 of info@sgooiers.nl

KvK nummer 71515844