Daar staat dan de titel van mijn volgende blog. Teleurstellend genoeg denken nog steeds heel veel mensen dat dit één woord is. Teleurstellend genoeg zijn dat ook vaak professionals die jou, met je hoogbegaafde kind, adviezen gaan geven. Te vaak hoor ik nog zeggen:
- Ja, hij is zeker slim maar sociaalemotioneel loopt hij eerder achter.
- Nee sociaalemotioneel is zij er echt nog niet aan toe om naar groep 3 te gaan.
- Oh, dat is een slim kind maar sociaalemotioneel mankeert er van alles aan.
Zomaar even een greep van wat er gezegd wordt. Ik hoop hier in deze blog wat meer duidelijkheid hierover te geven. Als allereerste Sociaal en Emotioneel zijn twee aparte woorden en twee aparte vaardigheden/ uitingen of hoe je het noemen wilt. Je zal dus bij ieder kind apart moeten kijken hoe hij/ zij functioneert op sociaal gebied en hoe hij/ zij emotioneel in elkaar zit.
Laat ik in deze blog beginnen met het sociaal functioneren van een hoogbegaafd kind. Dan zal ik in mijn volgende blog het emotionele functioneren behandelen.
Uitzonderingen daargelaten, ziet de omgeving vaak dat hoogbegaafde kinderen weinig aansluiten bij leeftijdsgenoten en ze regelmatig onhandig uit de hoek komen en daar wordt dan ook nog eens een oordeel over geveld.
Ziet de omgeving dit dan zo verkeerd? Nee! Vergeten ze te kijken waardoor dit komt? Ja!
Een hoogbegaafd kind heeft minimaal een IQ van 130 waar het gemiddelde IQ op 100 ligt. Neem nu even het volgende voorbeeld. Stel, ik heb een IQ van 100 en wordt de komende 8 jaar naar de sociale werkplaats gestuurd. Hier liggen de IQ ’s tussen de 50 en 80. In het begin ga ik net als alle anderen proberen in de groep mee te komen, vrienden te maken en mee te doen met mijn lessen. Maar je voelt hem waarschijnlijk al aankomen. Vrienden vinden wordt lastig, elke keer als ik het goede antwoord weet, krijg ik de beurt niet en als ik enthousiast wil vertellen over de hobby van mijn opa, luistert er niemand. Je snapt, dat ik na een tijdje in deze groep niet zo sociaal handig zal overkomen. Ik ga mij misschien steeds meer afzetten tegen alles wat ik moet doen of ik ga mij juist steeds meer terugtrekken en zoveel mogelijk contact mijden. En voor ik het weet worden er door professionals allerlei observaties en handelingsplannen op mij losgelaten, om mij maar van mijn achterstand op sociaal gebied af te helpen. Loop ik nu sociaal achter?
Is dit nu niet precies wat we met de hoogbegaafde kinderen doen? We zetten ze in een omgeving waar ze niet begrepen worden maar er wel over ze geoordeeld wordt.
Bij sGooiers zien we juist dat deze kinderen heel erg sociaal zijn. Ze lopen zelfs regelmatig ook op dit gebied voor op hun leeftijdsgenoten. Waarom komt dat bij sGooiers wel naar voren? Dit komt omdat kinderen bij ons mogen spelen, ruzie maken, ontwikkelen en leren met gelijkgestemden. Alleen dan kunnen ze hun sociale vaardigheden net als ieder ander kind oefenen.
We zien regelmatig dat ze oog hebben voor een ander, dat ze uit zichzelf iets pakken voor een ander en overleggen als ze gezamenlijk gaan spelen. Het belang van gelijkgestemden om je heen, is misschien wel het grootste gemis voor een kind met een ontwikkelingsvoorsprong op de kinderopvang/school. Verdiepings- en verrijkingsmaterialen zijn allemaal te koop maar gelijkgestemden niet!
Tips:
- Zorg als ouder zelf dat je kind met gelijkgestemden kan spelen, als deze niet in zijn/haar groep zitten. Vaak zijn er op Facebook wel groepen te vinden die activiteiten organiseren.
- Bedenk goed als je van een professional advies krijgt of dit klopt bij jouw gevoel. Weet deze persoon echt iets van hoogbegaafdheid af?
- Laat sociaal en/of emotioneel functioneren nooit een reden zijn om niet te versnellen. Je kind zal eerder aansluiting vinden bij wat oudere kinderen dan bij zijn/haar leeftijdgenoten.